Jak napsat skvělý životopis a motivační dopis

... a nebýt přitom za hlupáka

Jak napsat skvělý životopis a motivační dopis

K tomuto článku mě inspirovala moje bohatá zkušenost se životopisy a motivačními dopisy, a to jak z mé strany, tak i ze strany zaměstnavatele, kdy se vám do rukou dostanou kolikrát hodně zajímavý příspěvky. V tomto textu vám shrnu, co by v životopise nemělo chybět, jak ho koncipovat, jak napsat skvělý motivační dopis a kupodivu i to, jak a komu ho správně odeslat.

Životopis a motivační dopis je Vaší osobní i profesní vizitkou a podle toho byste s ním měli nakládat. Je to Váš odrazový můstek pro Vaše vysněné povolání. Problémem je, že velká většina žadatelů o práci toto nevnímá. Snad i proto je až 90% všech došlých životopisů okamžitě smazáno, některé se ani neotevřou. 

 

Životopis

  • Grafika a formát

Dejte si na životopisu opravdu záležet. Pokuste se být graficky originální. Životopis napsaný odrážkově ve Wordu nezaujme. Zvláště pokud se ucházíte o pozici například v marketingu, designu, architektuře a podobných oborech. Takoví žadatelé by měli automaticky odevzdávat svůj životopis nejlépe ve formátu .psd (Adobe Photoshop) nebo nebo .ai (Adobe Illustrator). Posílání životopisu ve Wordu je už hodně old school a pokud možno, dejte jej před odesláním alespoň do formátu .pdf, který je komprimovanější a lépe otevíratelný na všech druzích operačních systémů. Až budete svůj životopis ukládat, nezapomeňte ho správně popsat. To je nesmírně důležité! Vždy dělám to, že životopis pojmenuji podle toho, komu jej zasílám. Vypadá to mnohem lépe, je to personalizované a ač životopis může být stejný jako ty předešlé, které jste rozesílali, tak potencionální zaměstnavatel bude vidět tu práci, že životopis je psaný právě pro tuto příležitost, tuto pracovní pozici a pro tohoto zaměstnavatele. Já vždy píši v pořadí Název firmy, dále že se jedná o životopis pro pozici Marketingového manažera, dále že se jedná o českou mutaci a verzi číslo jedna. Například: Visual marketing – CV pro pozici Marketingový manažer – CZ 1.0.pdf

 

  • Počet stran

Pokuste se životopis vtěsnat na jednu stranu. Sám Elon Musk říká, že správný životopis by se měl vejít na jednu stranu. Pamatuji si, že ke konci studií jsem míval životopis na tři strany. Později jsem pochopil, že tohle opravdu nikdo číst nebude. A spousta lidí dělá tuto chybu neustále dokola. Píší doslova romány. Ve skutečnosti však používají takové členění životopisu, které jim to ani neumožní být kratší. Zbytečně velká velikost písma, odsazení odstavců je rovněž přemrštěné. Přitom stačí se nad tím trochu zamyslet a zjistíte, že se vše co máte na tři strany, lze lehce napsat i na jednu stranu.

 

  • Obsah

Všichni si lámou hlavu nad obsahem. Ve skutečnosti je to však ta nejlehčí část z celého životopisu. Měl by se vám psát jako jedna báseň. Jedná se o příběh o vašich zkušenostech, o vašem životě, o tom, co jste doposud dokázali a na co byste měli být náležitě pyšní. Je to psaní o příjemných věcech ve vašem životě, které jste postupem času nabyli. Měli byste si vyplnit vaše osobní údaje, jazykové znalosti, jaké máte vzdělání, zmínit se o profesní kariéře na časové ose, zdůraznit vaše přednosti, získané certifikáty, popsat jaký jste člověk, jaké jsou vaše životní cíle, záliby a koníčky, zda jste napsali nějaké články nebo si vedete blog, a taky přidejte odkazy na Vaši práci, webovky a sociální sítě. A dvě rady na závěr. Nepište do životopisu, že jste kreativní, protože kreativní jsme všichni, a proto náležíme společně k druhu homo. A za druhé, pozor na gramatiku a stylistiku – je to vždy do očí bijící a člověku to vypovídá mnohé.

 

  • Fotografie

Řada lidí tvrdí, že fotografii si určitě na svůj životopis nedají, protože se třeba nechtějí ztrapnit nebo nemají pěknou fotografii nebo si připadají oškliví, nebo že fotografie nehraje žádnou roli. Obrovská chyba! Fotografie dělá nesmírně moc procent a extrémně moc o nás vypovídají! Pokud si nevěříte už tady, tak je něco špatně. Měli byste od začátku vystupovat sebevědomě a být hrdí na to, co v životopise máte. Fotograf dnes stojí pár korun a fotografii pak můžete využít třeba i na sociální síti LinkedIn, kde se o Vás potencionální zaměstnavatel dozví další zajímavé informace. Fotografie však musí být profesionální. Určitě ne selfíčko s vyšpulenou pusou. Člověk si pak není jist, zda dotyčná má zájem o pracovní pozici anebo o moji ložnici. Sorry, ale takové se k pohovoru určitě nedostanou.

 

Motivační dopis

Životopis máte napsaný a nyní jej chcete poslat vašemu potencionálnímu novému zaměstnavateli a přichází jeden z velkých kamenů úrazu. Tím je motivační dopis. Co mám ksakru napsat do toho e-mailu nebo do přílohy. Položte si vždy několik otázek, na které pak v motivačním dopise budete klást důraz. Jak mohu dané firmě pomoci, v čem jsem výjimečný, v jakých oblastech mohu být největším přínosem? Dva až čtyři odstavce jsou naprosto ideální. Rozepište pracovní pozice uvedené ve vašem životopise. Ale pozor, je obrovský rozdíl zda napíšete buď, že jste byl/a redaktorem studentského časopisu 2010 – 2011 nebo jsi pracoval/a na PR ve firmě XYZ v letech 2008 – 2015. Nebo napíšete, že za dobu mého působení na pozici redaktora jsme otevřeli dvě nové rubriky a navýšili tisk periodika o 110%. Popřípadě za sedm let působení na pozici PR ve firmě XYZ jsem uspořádala sedm konferencí, pomohla firmě stanovit jazyk jakým mluví na sociálních sítích a v dalších médiích.

Mějte zcela jasno, proč se do dané firmy hlásíte. Řada lidí dělá tu chybu, že oslovuje desítky firem, ale ve skutečnosti jen u pár z nich by o tu práci opravdu chtěli usilovat. Vypadá to pak trochu jako kluk, který by šel s každou holkou. Není lepší si v hlavě říct, že se na 80 nebo i 90% takových žádostí vykašlu a napnu sílu pro těch 10% firem a míst, o která opravdu stojím, vím že jim mám co nabídnout, a vím, že bych tam byl opravdu šťastný?

 

 Odeslání životopisu e-mailem

Nyní jste připraveni vše odeslat e-mailem. Jenže komu že… Spousta lidí dělá tři chyby. První chybou je, že neposílají e-mail na správnou e-mailovou adresu zaměstnavatele a lidé ve firmě si to potom přehazují jako horkou bramboru. Neuvěřitelně přiděláváte firmě problémy a to si životopis ještě ani neotevřeli. Mají firmy jen obecné e-maily jako jobs@ nebo kariera@? Přece není tak složité projet si web firmy nebo navštívit LinkedIn a zjistit si, kdo je za HR ve firmě zodpovědný. Druhým častým problémem je to, že e-maily nepersonalizujete. Ta osoba, které posíláte e-mail má totiž stejně jako Vy své jméno a není to dobrý den! Co takhle použít „Krásný den, Veroniko“ nebo „Krásný den paní Nováková“. Já osobně preferuji první ukázku, protože v životě i byznysu jsem si navykl používat vykání křestním jménem. Je to milé a odbourává to hned zpočátku ledy. Třetí chybou při odesílání e-mailu je to, že do Předmětu e-mailu napíšete nějakou blbost. Do Předmětu byste měli napsat o jakou pracovní pozici se jedná, popřípadě jakou firmu a její divizi.